Publicerad: 2009-01-26

  • Tipsa en vän
  • Skriv ut artikeln

Olika kyrkotillhörighet samma etnicitet

IDENTITET Om man intresserar sig för det assyriska folkets historia kan man inte undgÄ att beröra den syriska kyrkans historia, som strÀcker sig lÄngt tillbaka i tiden. FrÄn dess begynnelse i början av hundratalet till vÄra dagar har den prÀglats av inre strider som lett till splittringar.

Efter de olika koncilierna splittrades ursprungskyrkan och folk kom att i första hand benÀmna sig efter religiös tillhörighet. DÀrmed kom den kyrkliga benÀmningen pÄ trosanhÀngarna frÄn ursprungskyrkan att Àndrads. SÄledes uppkom benÀmningar som nestorianer, syrisk-ortodoxa, kaldéer och maroniter. Men var kommer dessa olika namn och benÀmningar ifrÄn?

NÀr nya kyrkosamfund bildades frÄn ursprungskyrkan upptog man oftast namnet pÄ personen som grundade det nya samfundet. Denne personlighet tolkade kristendom pÄ ett annat sÀtt Àn tolkningen som rÄdde under hans tid. NÀr patriarker, prÀster och munkar förvisades följde alltsÄ trosanhÀngarna efter .

BenĂ€mningen nestorianer uppkom efter patriark Nestorius (cirka 381-451), maroniter efter munk Johannes Maron (?- 423), kaldĂ©er efter det att pĂ„ven tilldelat detta namn pĂ„ trosanhĂ€ngarna frĂ„n den utbrytande gruppen ur nestorianska kyrkan i mitten av 1500 talet. Denna kyrka kom senare att uppta namnet Österns assyriska kyrka. De syrisk-ortodoxa, vars syriska benĂ€mning suryoye, i Mesopotamien Ă€r synonymt med assyrier.

Alla dessa benÀmningar Àr religiösa och inte etniska. Alla dessa benÀmningar har sin grund i och tillhör den assyriska nationen i Mesopotamien. De flesta upptar fortfarande den assyriska benÀmningen som etnicitet. Dock gör vissa kopplingar av sin religiösa benÀmning till en förhistorisk etnisk identitet, vilket Àr beklagligt för den assyriska nationen.

Denna splittring Àr till största del sjÀlvförvÄllad och utan yttre pÄverkningar frÄn frÀmmande makter i den meningen att trosanhÀngarna frÄn ursprungskyrkan splittrats i sökandet av den rÀtta uppfattningen av kristendomen, Det finns ocksÄ en förklaring till varför detta skett. Ett folk utan land kan inte bevara och vÄrda sprÄk, religion och etnicitet och det gamla assyriska riket var ockuperat under kristendomens spridning.

Den assyriska kyrkan har en stolt historia men Àven en lika beklaglig sÄdan. Om assyrier inte förstÄr denna historiska utveckling kommer folket fortsÀtta spela frÀmmande makter i hÀnderna, nÀmligen den som pÄgÄtt sedan Ninevehs fall 612 f. Kr, att splittra den assyriska nationen.

Andrias Isik

 

Skriv en kommentar


Villkor
  1. Vi läser alla inlägg innan de publiceras. Det kan därför ta ett tag innan din kommentar syns.
  2. Vi förbehćller oss rätten att stryka hela inlägg utan att meddela den som skrivit inlägget.
  3. Vanliga debattregler gäller: Kränk eller förtala inte. Vi publicerar heller inte inlägg som kan tolkas som ryktesspridning, uppvigling eller som bryter mot svensk lagstiftning.
  4. När du skriver fćr du gärna kritisera, argumentera, utveckla och tillföra ny kunskap i ämnet. Sakliga och välformulerade kommentarer är vad vi vill ha. Allt annat raderas utan förvarning.
  5. Hujćdć är mćn om att behćlla en positiv anda. Bara för att ett inlägg följer svensk lagstiftning innebär det inte att det publiceras här. För att vara säker pć att inlägget publiceras bör det vara skrivet med sunt förnuft, en god ton och med respekt för läsare, redaktion och ämnet som diskuteras.
  6. Redaktionens medarbetare kommer inte att svara pć frćgor om varför enskilt inlägg inte kommit med. Om inlägg inte har kommit med sć beror det pć att inlägget inte följer dessa regler.
  7. Kommentatorsfunktionen drivs i enlighet med Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (SFS 1998:112). Anser du att nćgon kommentar bryter mot vćra regler eller är anstötlig pć annat sätt, kontakta oss pć redaktionen@hujada.com
  8. Ansvaret för publicerade inlägg har ansvarig utgivare.

Klicka pÄ den symbol som förknippas med kÀrlek (spam-skydd).