Publicerad: 2012-05-13

Seyfo hamnar i skuggan i nya folkmordsböcker

SEYFO Det är välkänt att det osmanska folkmordet på armenier, assyrier och greker inte blivit föremål för lika mycket forskning och därför inte alls är lika känt som den nazistiska förintelsen av judar. Det är därför anmärkningsvärt att det redan i år utkommit två böcker på svenska om det armeniska folkmordet. Bägge handlar om just det armeniska folkmordet, inte om vad som hände andra kristna grupper i det osmanska riket. 

Göran Gunner är teolog och har tidigare skrivit mycket om armenierna, men är också en av redaktörerna för boken Jag behöver rötter och vingar - om assyrisk/syriansk identitet i Sverige (Norma 2005). Han känner alltså mycket väl till assyrierna, men har valt att koncentrera sig på armenierna i sin nya bok Folkmordet på armenier - sett med svenska ögon (Artos 2012).  Det handlar alltså om hur folkmordet på armenier syns i svenska källor. Det är framför allt tre sorts källor han analyserar: vad de svenska diplomaterna i det osmanska riket rapporterade om, vad den svenska pressen skrev och vissa svenska missionärers insatser.

 Eftersom Sverige var neutralt hade landet en fungerande beskickning i Konstantinopel under hela världskriget. De svenska diplomaterna med ambassadör Anckarsvärd i spetsen var långt borta från de delar av riket där folkmordet ägde rum, men de fick rapporter som gjorde att de var mycket välmedvetna om vad som pågick. Anckarsvärd rapporterade till Stockholm att den ungturkiska regimen hade beslutat lösa den armeniska frågan genom "den armeniska nationens utrotande".

 Den svenska pressen var upptagen av det pågående världskriget och skrev inte mycket om vad som hände i det osmanska riket. Ett undantag utgör våren 1917 då frågan togs upp i riksdagen och på ett stort opinionsmöte i Stockholm, vilket ledde till en viss tidningsdebatt. Vid opinionsmötet talade bland annat blivande statsminister Hjalmar Branting och han använde termen "folkmord" för det som armenierna utsattes för.

 En svensk missionär, Alma Johansson, gjorde en stor humanitär livsgärning till förmån för armenierna. Under folkmordet arbetade hon på ett barnhem i staden Mush och blev vittne till hur stadens hela armeniska befolkning förintades. Hon berättade om sina traumatiska upplevelser och blev på så sätt ett viktigt ögonvittne.

 Gunner skriver så här (s. 32): Folkmordet drabbade inte enbart armenierna utan också andra kristna minoriteter i det osmanska Turkiet.

 Han nämner också en del böcker som handlar om Seyfo. Att han själv koncentrerar sig på det som hände armenierna är förståeligt utifrån hans ämne. De svenska källorna är starkt fokuserade på vad som hände just armenierna.

 Klas-Göran Karlsson, historieprofessor i Lund, har igen nyligen utgett "De som är oskyldiga idag kan bli skyldiga i morgon..." Det armeniska folkmordet och dess efterbörd (Atlantis 2012). Det är den första längre vetenskapliga framställningen av det armeniska folkmordet på svenska. Boken är mycket informativ och analyserar det som hände ur många perspektiv. Trots att boken är vetenskaplig och djupgående är den inte svårläst.

 En förtjänst med Karlssons bok är att den inte bara behandlar själva folkmordet och den utveckling som ledde fram till det. En stor del av boken handlar om "efterbörden", det vill säga hur folkmordet har påverkat offren och deras avkomlingar. För armenierna, liksom också för assyrierna, har folkmordshistorien blivit deras stora berättelse och kampen för ett erkännande en samlande och mobiliserande fråga.

 Karlsson skriver (s. 46) att också andra kristna, såsom assyrier och greker, drabbades av massakrer och fortsätter:

 I denna bok kommer dock uppmärksamheten i allt väsentligt att riktas mot folkmordet på den armeniska befolkningsgruppen i det Osmanska riket. Det beror inte på ointresse eller brist på empati för de andra offergruppernas grymma öden, utan på den medvetna avgränsning av ämnet som är en nödvändig aspekt av all historieskrivning.

 Det är en förståelig förklaring. Däremot är jag kritisk mot följande formulering (s. 278): Dels utsattes flera andra kristna folk än armenierna för den ungturkiska folkmordspolitiken under första världskrigets år: assyrier, syrianer, kaldéer och pontiska greker.

 Den här formuleringen antyder att assyrier, syrianer och kaldéer skulle vara olika folk. Skrivningen assyrier/syrianer/kaldéer, som riksdagen använde i sitt erkännande, är då bättre trots att den är mycket otymplig. Den visar i varje fall att det är fråga om ett och samma folk.

 Bägge böckerna rekommenderas för alla som är intresserade av ämnet. I stället för att vara besviken över att författarna inte fokuserar på assyriernas öde, bör man vara glad över att de tar upp detta folkmord överhuvudtaget. Det behövs fler böcker om både assyriernas och armeniernas folkmordshistoria. För att inte tala om grekernas.

 

Svante Lundgren 


 

läsarna kommenterar...

AWR 120518 - 15:29

Jag håller med om att det behövs fler Assyrier som utbildar sig och skapar mer uppmärksamhet om Seyfo, för att inte tala om vår kultur och språk. Men enligt mig går det inte riktigt att jämföra Assyrier med Armenierna när det gäller detta. Armenierna har haft ett eget land och har kunnat arbeta för sin sak, Assyrierna har varit splittrade och levt under andra kulturers kontroll. I Irak så nämns exempelvis inte något om Seyfo i undervisningen, hur ska då de Assyrier som har växt upp i Irak ha någon koll? Seyfo frågan är bara ett exempel. Du måste fråga dig själv vart vi Assyrier hade varit om vi likt Armenierna haft ett eget land, med största sannolikhet hade vi också nått större framgångar både kulturellt och historiskt.

n 120517 - 08:36

Tack Svante Lundgren för ditt engagemang och uppmärksamhet kring SEYFO- och det material som ges ut. Det är verkligen glädjande och tacksamt trots den stora sorg och hopplöshet vi känner, att trots dessa svårigheter finns det eldsjälar som dig Svante, som brinner för rättvisan. Det stora tragiska är att det Assyriska folket har slösat bort tiden på Materiella saker, medan ex Armenier har många akademiker och vetenskapsmän osv. Det säger sig självt: Kunskap är makt. Många av oss har missat detta och engagerat sig inom ett visst område och inte kommit längre. Vi behöver fler utbildade och engagerade människor i frågor som berör och gynnar vår egen fortsatta existens och utveckling. Hur arbetar vi för att enas och nå resultat? Tack än en gång. Hoppas vi blir fler som följer i Svante Lundgrens fotspår.

AWR 120514 - 13:31

Bra artikel, jag håller med till hundra procent, folkmordet på Assyrier måste bli mer uppmärksammat. Den enskilt viktigast faktorn idag gällande folkmordet är att vi fortfarande lever med dess konsekvenser. Hur många intellektuella människor mördades? Vad skulle dem kunna ha åstadkommit idag? Vi lever idag som bortglömda minoriteter i mellan östern, i synnerhet Irak som ska vara en federal stat, vart är våran region/autonomi? Hur länge till ska vi behöva lämna våra hem pga orättvis behandling på alla plan? Det får väl vara nog nu!

Mikhael 120513 - 21:43

Tack Svante för en bra artikel. Vi måste göra mer för att uppmärksamma det assyriska folkmordet.


Skriv en kommentar


Villkor
  1. Vi läser alla inlägg innan de publiceras. Det kan därför ta ett tag innan din kommentar syns.
  2. Vi förbehåller oss rätten att stryka hela inlägg utan att meddela den som skrivit inlägget.
  3. Vanliga debattregler gäller: Kränk eller förtala inte. Vi publicerar heller inte inlägg som kan tolkas som ryktesspridning, uppvigling eller som bryter mot svensk lagstiftning.
  4. När du skriver får du gärna kritisera, argumentera, utveckla och tillföra ny kunskap i ämnet. Sakliga och välformulerade kommentarer är vad vi vill ha. Allt annat raderas utan förvarning.
  5. Hujådå är mån om att behålla en positiv anda. Bara för att ett inlägg följer svensk lagstiftning innebär det inte att det publiceras här. För att vara säker på att inlägget publiceras bör det vara skrivet med sunt förnuft, en god ton och med respekt för läsare, redaktion och ämnet som diskuteras.
  6. Redaktionens medarbetare kommer inte att svara på frågor om varför enskilt inlägg inte kommit med. Om inlägg inte har kommit med så beror det på att inlägget inte följer dessa regler.
  7. Kommentatorsfunktionen drivs i enlighet med Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (SFS 1998:112). Anser du att någon kommentar bryter mot våra regler eller är anstötlig på annat sätt, kontakta oss på redaktionen@hujada.com
  8. Ansvaret för publicerade inlägg har ansvarig utgivare.












mediabevakning