Bränd efter skilsmässa
Det låter faktiskt mer så här:
"Nu kommer ingen assyrisk man vilja ha mig."
Jag tittade på henne och hörde sorgen och oron i rösten. Är det verkligen så illa och varför skulle ingen assyrisk man vilja ha henne efter en skilsmässa, tänkte jag.
Det är inte första gången jag hör unga, vackra och intelligenta assyriska kvinnor uttrycka en besvikelse över att de har bränt sitt kort: första äktenskapet. En del kvinnor tänker att de får endast en chans med en landsman. Nu hade den unga kvinnan framför mig bränt sitt kort på en man som efter tre års äktenskap visade sig vara mindre bra.
"Det är ju ingen assyrisk man som vill ha en skild kvinna. Då får det väl bli en utländsk man nästa gång, suckade hon. Inte för att de är mindre bra, men jag vill så gärna ha en man med samma kultur, språk och identitet."
Har hon rätt i sitt påstående? Jag vet i alla fall flera mammor som inte vill att sonen ska gifta sig med en skild kvinna - det är inte bra status socialt.
Jag undrar hur många assyriska män som räknar antalet relationer eller äktenskap utländska kvinnor har haft innan de träffas. Jag undrar också hur viktigt det är rent socialt.
Är det möjligtvis så att vi har andra förväntningar på våra kvinnor som gör att vi är mindre toleranta och ställer högre krav? Varför är det i så fall på det viset?
Det tjatas om att vi ska gifta oss inom gruppen. Varför sätter vi då upp hinder för detta genom att inte acceptera skilsmässor eller ännu värre, en ensamstående skild assyrisk kvinna?
Vi vänder på det. Om en assyrisk man är skild med tre barn och vill gifta sig med en assyriska så hjälper hela släkten till med att para ihop honom med en bra kandidat. Vi gör sällan samma sak för en skild trebarnsmamma.
Det tjatas om att vi ska gifta oss inom gruppen, men det sociala trycket och kulturen begränsar oss och ger oss lite frihet: ett kort, en chans. Dubbelmoral? Ja, mot kvinnorna. Männen är lika mycket värda efter en skilsmässa och tre barn. De ska paras ihop med snygga, smarta och ogifta assyriska kvinnor, inte med snygga och smarta skilda trebarnsmammor.
Vi ska gifta oss med våra egna, men vi har olika förutsättningar.
Vid några tillfällen har assyriska män klagat på mig och sagt att jämställdhet och jämlikhet inte är aktuella eller viktiga diskussionsämnen för vårt folk. Nä, inte för er män, svarar jag. För oss kvinnor är det alltid aktuellt och viktigt. De som har en maktposition, eller som får gräddfilen, vill sällan ändra på hierarkin; de brukar klaga på personer som försöker.
Vad skulle jag svara den unga kvinnan som satt och sörjde att hon gifte sig med fel man. Jag skämdes. Det kändes som att jag ljög för henne när jag tröstande sa att självklart kan hon träffa en assyrisk man som inte bryr sig om skilsmässan. Jag skämdes för jag försökte sälja något till henne, som inte var omöjligt men som jag inte själv var övertygad om.
En fot i det svenska samhället där tidigare relationer inte spelar stor roll och en fot i det assyriska samhället där många kvinnor får ett stämpelkort. Alla hennes "misstag" stämplas och en skilsmässa bränner upp hela kortet. Det var så den unga kvinnan framför mig kände.
Ninve Dallalchi

Kommentera (1)
















läsarna kommenterar...
Maria 121104 - 20:31
Mycket bra skrivet Ninve, det är starkt att lyfta upp frågor som denna. Jag hoppas verkligen att vårt folk börjar förstå och inse sanningen istället för att säga ett och annat som många av oss vet inte stämmer. Könsskillnaderna inom vår kultur finns och vi kvinnor jobbar hårt för att få bort de. Vi tycker inte synd om oss själva utan kämpar uthålligt. Så va snälla och tala sanning istället för att säga att denna artikel inte stämmer in i vår verklighet. Jag blir dock nyfiken på en kommentar som säger att skillnaderna börjar i kyrkan...vilka skillnader talar man om? Vår tro gör ingen skillnad på man och kvinna det är tyvärr vår kultur som gör det!
Babylonia 120729 - 11:15
Väldigt bra artikel och ett viktigt ämne som är aktuell att ta upp och diskutera. Håller med att den assyriska kvinnan har ett mindervärde, detta börjar redan i kyrkan. Sedan fortsätter det även inom gruppen. Det är nog på tiden att vi börjar tänka annorlunda och skapar en jämlikhet mellan både könen. Detta är otroligt viktigt för hela folkgruppens utveckling och framgång. Tack Ninve för denna artikel
mari 120729 - 11:09
jag är kvinna o håller inte alls med dig Ninve.ni måste släpa tanken på att vi har ingen jämlikhet mellan man o kvinnavad vill vi ha mer än de vi får,jag tycker att vi har kommit jätte långt med jämstäldhet,sakta men säkert blir vi mer o mer värre än svenskarna o tyvärr så tar vi alltid deras sämsta tradiktioner,är man vällllluppfostad som man eller kvinna så är det här med skillsmässa ingen problem längre,Min bror som va i 30 års ålder gifte sig med en assy kvinna som var skild o hade tre barn,vi tog emot henne som en assy kvinna inte som skild kvinna,så sluta med sånt strunt prat,ursäkta om jag säger så men det här har blivit som en ursäkt för att kunna gifta sig med utländska,tycker jag.
Nemrud 120723 - 20:49
Det är verkligen att dra alla assyriska män över en kam när man påstår att ingen av oss vill ha en assyrisk kvinna bara för att hon varit gift en gång. Tvärtom finns det idag många assyrier som både assimileras (ibland för mycket) i det svenska samhället och frigör sig från släktens påtryckningar och naiva direktiv. Med tiden ökar antalet assyriska män som kommer skita i om en kvinna varit gift eller inte. För övrigt förstår jag att jämställdhet prioriteras hos en kvinna, men aldrig på bekostnad av nationen. Hand i hand är en sak, att ta det ena före det andra är en helt annan.
joseph 120723 - 11:03
Hej Ninve jag köper inte dina argument, du kan inte dra några slutsatser efter ett begrensat omgivning,vi assyrier har inte ett eget land som vi styr och setta egna lagar för hur jämsteldheten skall vara,darför vi påverkas av alla möjliga,samhälsstrukturer.sen du skall inte glömma den som betalar kalaset bestemmer.
free 120723 - 10:08
Måste man ha en man för att man ska vara nationalistiska, eller måste man ha ett överhuvud för att man ska kämpa för sitt land! Varför är inte kvinnorna fria och tar eget ansvar.. Det är ni själva som sätter era egna gränser och känner er beroende! Jag tycker inte man ska intuta folk värderingar som inte hör hemma bland assyrier vi är födda fria och ska själva bestämma hur vi vill leva!
Banipal 120723 - 00:01
Fint skrivet men hon har inte brännt sina kort än. Känner ett par assyriska män som gift sig med frånskilda assyriska kvinnor
Isak 120721 - 21:36
Bra skrivet Ninve
jahkoo 120721 - 09:35
Tihe! Hatten av för denna krönika som sätter huvudet på spiken.
Din lokala äktenskapsrådgivare 120721 - 00:33
Jag tror inte att en frånskilld man som har tre barn är mer eftertraktad än en kvinna med tre barn. Det är betydelselöst om man är man eller kvinna i det avseendet. Det kommer alltid bli svårare att hitta någon ny om man har tre barn i bagaget oavsett könstillhörighet. Den person som är mest attraktiv i motpartens ögon har störst chans, mer än så är det inte. Alltså måste man jobba på sitt utseende och andra saker som ökar ens attraktion. Det har alltså inget med att vi är assyrier att göra. Sedan måste man också göra åtskillnad mellan generationer. Fler och fler ungdomar skiljer sig efter bara några månader i äktenskapet. De gifter om sig lika fort. Det är mer accepterat hos den yngre generationen... Men budskapet är. Sluta tyck synd om er själva och arbeta på er situation istället för att skylla på att man som assyrier har någon stämpel! Det är en dålig bortförklaring till att man troligen har dålig självkänsla.
Tomas 120720 - 22:53
Tack Ninve, för att du tar ett sånt hett potatis upp. Vi har så mycket "moralpoliser" som saknar moral.
Chamoun 120720 - 22:40
Hatten av för dig Ninve håller med dig i detta o det borde vara viktigt även för oss män också att den Assyriska kvinnan ska vara jämlik den Assyriska mannen. Forza Ninve